~ di sini penaku menari...dan tintaku berserakan meniti... ~

Tuesday, November 15, 2011

pengeluaran pekerja berpencen kwsp

Baru2 ni cik puteh g ke kwsp utk buAt pengeluaran pekerja berpencen..hehe..jd kat cni cik puteh nak kongsi ckit pasal pengeluaran berpencen kwsp nie..yerla, kalau org2 yang sewaktu dengannya mesti akan tertanya-tanya pengeluaran pekerja berpencen nie apa benda, brapa dapat, etc.

Pengeluaran pekerja berpencen nie adalah salah satu jenis pengeluaran duit simpanan kwsp yang mana dikhaskan untuk kakitangan kerajaan yang telah pun mendapat taraf berpencen. Kepada yang belum tahu, maknanya, selepas berkhidmat 1-3 tahun dan melalui pelbagai induksi (bergantung kepada jawatan), seseorang pegawai itu akan disahkan di dalam jawatannya. kemudian, dia akan diberikan taraf berpencen kalau memilih skim pencen. kalau dia pilih skim kwsp, maknanya dia akan terus mencarum hinggalah tamat perkhidmatan kelak manakala yang memilih skim pencen, caruman kwsp akan ditamatkan setelah memperolehi taraf berpencen..

time nie paling best..keh keh keh..yerla, nak merasa duit gaji kita yang dipotong-potong dulu tue ;p memang ada kelebihannya. Bagi pengeluaran pekerja berpencen ini, kwsp akan benarkan pengeluaran 100% untuk syer pekerja ja (termasuk dividen pekerja) bagi sesapa yang x pernah langsung berkhidmat dengan swasta sementara yang syer majikan akan diambil balik ; yerla kan ker akan diberi jugak nanti untuk pencen bulanan =) . untuk yang pernah kerja swasta, memang best gilerr sebab dia akan dapat syer pekerja masa kerajaan + syer pekerja masa swasta + syer majikan swasta..pakcik kayooo yeop..

macam kes cik puteh ada lain ckit.. sebelum cik puteh bekerja tetap sebagai pegawai tadbir dan diplomatik cam skarang ni, cik puteh pernah berkhidmat sebagai pegawai tadbir di sebuah badan berkanun persekutuan selama 2 tahun (taraf sementara) dan 2 bulan (taraf tetap). so, cik puteh dapat syer pekerja + syer majikan masa taraf sementara tue tapi masa taraf tetap tue, dapat syer pekerja jer la..

so, sekian sajala sesi perkongsian ilmu kita.. =)adios

p/s : selamat mencarum , ia lebih dari sekadar simpanan =)
jangan lupa bayar zakat kwsp sama yer. 2.5% daripada simpanan pekerja =)

6 comments:

cik ct payung said...

wah....makcik kayo lani.
open table la cik puteh.

Cerita Citra AwLiYa said...

kak ct..makcik kayo bln 10 aritu ja..lani dah x kayo sgt dah... huhuuuhuhuu

Anonymous said...

kalo pekerja swasta boleh keluarkn kwsp x?

Anonymous said...

lamo ke tak dia nak proses?

Anonymous said...

As salam..klu bkhidmat blum ckup 3 tahun,tp dah dpat surt confirm,leh kuarkan x?

Cerita Citra AwLiYa said...

Wassalam..

kalau servis lum cukup 3 tahun kita tak boleh buat lagi permohonan taraf berpencen. hari pertama selepas genap 3 thn tu, baru boleh apply.. proses kat epf tak lama.. maximum pun dalam 2 mggu ja..tapi kita nak dapat duit mestila rasa lambatttt jer...hehehhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, November 15, 2011

pengeluaran pekerja berpencen kwsp

Baru2 ni cik puteh g ke kwsp utk buAt pengeluaran pekerja berpencen..hehe..jd kat cni cik puteh nak kongsi ckit pasal pengeluaran berpencen kwsp nie..yerla, kalau org2 yang sewaktu dengannya mesti akan tertanya-tanya pengeluaran pekerja berpencen nie apa benda, brapa dapat, etc.

Pengeluaran pekerja berpencen nie adalah salah satu jenis pengeluaran duit simpanan kwsp yang mana dikhaskan untuk kakitangan kerajaan yang telah pun mendapat taraf berpencen. Kepada yang belum tahu, maknanya, selepas berkhidmat 1-3 tahun dan melalui pelbagai induksi (bergantung kepada jawatan), seseorang pegawai itu akan disahkan di dalam jawatannya. kemudian, dia akan diberikan taraf berpencen kalau memilih skim pencen. kalau dia pilih skim kwsp, maknanya dia akan terus mencarum hinggalah tamat perkhidmatan kelak manakala yang memilih skim pencen, caruman kwsp akan ditamatkan setelah memperolehi taraf berpencen..

time nie paling best..keh keh keh..yerla, nak merasa duit gaji kita yang dipotong-potong dulu tue ;p memang ada kelebihannya. Bagi pengeluaran pekerja berpencen ini, kwsp akan benarkan pengeluaran 100% untuk syer pekerja ja (termasuk dividen pekerja) bagi sesapa yang x pernah langsung berkhidmat dengan swasta sementara yang syer majikan akan diambil balik ; yerla kan ker akan diberi jugak nanti untuk pencen bulanan =) . untuk yang pernah kerja swasta, memang best gilerr sebab dia akan dapat syer pekerja masa kerajaan + syer pekerja masa swasta + syer majikan swasta..pakcik kayooo yeop..

macam kes cik puteh ada lain ckit.. sebelum cik puteh bekerja tetap sebagai pegawai tadbir dan diplomatik cam skarang ni, cik puteh pernah berkhidmat sebagai pegawai tadbir di sebuah badan berkanun persekutuan selama 2 tahun (taraf sementara) dan 2 bulan (taraf tetap). so, cik puteh dapat syer pekerja + syer majikan masa taraf sementara tue tapi masa taraf tetap tue, dapat syer pekerja jer la..

so, sekian sajala sesi perkongsian ilmu kita.. =)adios

p/s : selamat mencarum , ia lebih dari sekadar simpanan =)
jangan lupa bayar zakat kwsp sama yer. 2.5% daripada simpanan pekerja =)

6 comments:

cik ct payung said...

wah....makcik kayo lani.
open table la cik puteh.

Cerita Citra AwLiYa said...

kak ct..makcik kayo bln 10 aritu ja..lani dah x kayo sgt dah... huhuuuhuhuu

Anonymous said...

kalo pekerja swasta boleh keluarkn kwsp x?

Anonymous said...

lamo ke tak dia nak proses?

Anonymous said...

As salam..klu bkhidmat blum ckup 3 tahun,tp dah dpat surt confirm,leh kuarkan x?

Cerita Citra AwLiYa said...

Wassalam..

kalau servis lum cukup 3 tahun kita tak boleh buat lagi permohonan taraf berpencen. hari pertama selepas genap 3 thn tu, baru boleh apply.. proses kat epf tak lama.. maximum pun dalam 2 mggu ja..tapi kita nak dapat duit mestila rasa lambatttt jer...hehehhe

Search This Blog

Loading...