~ di sini penaku menari...dan tintaku berserakan meniti... ~

Thursday, October 24, 2013

Melancong ke Melbourne - chapter 5

assalamualaikum fan *eceh, bajet ada fan ;p*

Jomla sambung chapter 5, yakni hari ke 2 di Aussie, bumi Kangaroo eh. awal pagi breakfast gitu2 je dengan megi and buah-buahan yang dibeli di QVM kelmarin.. very the western! Kami kena check out dari Hotel Oaks on Market hari ni sebab nak sambung lagi 3 malam di Hotel Bayview On The Park, di pinggir bandar... boleh nak late check out di sini tapi kena bayar lagi 50 AuD..takpelah, time kaseh jer la;p

Bag n luggage yang 7 ketui tu disimpan di storage room hotel dan kami akan pick up bila kami ambil kereta dari rental car company Thrifty nanti tengahari. Plan pagi ini adalah city tour by tram..let's go bebeh!

2 budak bikin onar masa check out..haippp
ready for city tour

daddy cool

ambil pemandangan pagi

mencucuk2 langit...

nie nama dia city circle tram
free jer n biasanya touristla yang naik..
nampak kat luar cam buruk jer kan *yerla benda klasik*
tapi surprisely kat dalam dia sangatla bersih *tak tipu tau*

kami macam frust terlepas pulak train ni sebab traffic light belum turn green untuk pejalan kaki
guess what **unexpected thing # 1 - driver tram tu nampak kami yang ala2 sedey terlepas tram n dia tunggu kami di hentian tram yang tak jauh dari situ..hehehe..mulanya kami pun tak tahu yang dia tunggu, buat muka kuciwa dan berjalan lenggang mak limah ajerla tapi kendiannya dari kejauhan driver dia ni sua muka kat pintu tram dan ala2 menanti kami giteww...
kelass makk..fan ada sampai ke Melben *ayat tak boley makan ;p**
kami pun terus berlari2 anak dan bila sampai kat pintu tram tu, ha, sudah, nak lipat stroller bagai terus kaget..sudahnya angkat je terus stroller (tanpa turunkan baby amzar) tu naik ke dalam tram sebab pintu yang super luas..hehehehe....
kan dah kata dalam tram ni luas

* bukan konduktor tram ;p

* bukan driver tram ;p

pusing punya pusing sudahnya kami turun kat satu hentian tram ni berhampiran Docklands..
saja nak tengok marina dia...

a sunny day

nak jugak tepek gambar ni
*motip? membuktikan walaupun i rabun n pakai cermin mata sentiasa, i tetap
boley pakai spec mata hitam ok....hahhhaha

kami sebenarnya sedang mencari Direct Factory Outlet (DFO) Southwharf yang femes tue..
berjalan-berjalan dan teru melangkah..eh, jumpa pulak benda ni..terus amik gambar ;D
asal bunga jer, mesti sukeeee..*dah namanya pompuan ;D*

kasi close up ckit kak jah!
sebenarnya semua gambar di sini tak diedit langsung color-molornya bagi memberikan anda
gambaran sebenar dan outlook yang lebih natural...haaa giteww kekdahnye
*walhal, yang jujurnya, i tak ada photoshop ke apa ke n i super malas dan sangat amateur nak instal or buat keja edit2 ni..muahahhaha...sekian pengakuan! ;)*

yeaaayyyyy...finally! selepas menyeberangi jambatan bagai, melintas jalan2 raya yang besar (tapi tak yah takut sebab ada traffic lite yg efisien untuk pelintas jalan) dan memujuk2 si Awliya (yang sudah letih berjalan n nak susu bagai) bahawa "dah dekat tu...nak sampai dah..nanti abah buat susu...", maka tiba juga ke destinasi... i like!
Hey lady, time for shop huh. Motip? i nak cari handbag coach kat DFO ni...heheheh

DFO ni ada 3 bahagian..

obat dan gantinya adalah handbag leather Fossil
heh cak.. ;D terus senyum lebar

yang tu pun ada sale jugak 25% off

Unexpected thing # 2 - bila kita shop 200 AUD and above di Fossil ni, kita bole dapat tax refund masa kat airport nanti... dengan syarat simpanlah tax invoice itu elok2 and tunjukkan tax invoice tu dengan barang yang dibeli kat custom kat airport nanti.. i tak ingat berapa percent kita dapat balik, tetapi yang pasti i dah terima 30 AUD ++ equal tu RM90 lebih juga yang dikreditkan ke akaun kita melalui kredit kad en. firdaus;) muahahahha...motip kad kredit suami? sebab setakat ini prinsip i ialah takmau pakai kad kredit.... traveler sejati, konon! hahahah

kat DFO nie jugak, ada butik Guess tapi aritu koleksi dia macam tak cantik sangat laa..
Memandangkan i memang peminat tegar handbag, i beli lagi 2 handbag kat butik strandsbag. 1 untuk mak and 1 lagi brand laura jones for me..tak mahal sangat dalam 24 AUD ja *pengsan rasa nak sewa kapal shop kat sini*

Butik Levis tak kurang hebatnya. En. Firdaus sempat beli t-shirt putih yang i rasa super cool and awesome sangat dengan harga 10AUD aje...AJE..*motip repeat? nak kasi tau murah ;)*

Kami tak makan pun kat sini sebab tak ada yang meyakinkan...
yang best jugak, kat sini ada parents room..nak buat susu or nak panaskan susu dalam microwave atau nak change diapers and breastfeed semua boleh....
super luas

dah salin adik, kakak pun kena salin jugak ;D

besmen DFO

Dek kerana DFO ni jugakla, kami delaykan proses ambil kereta kat Thrifty..patut amik pukul 12 tapi sebab takut tak sempat jelajah DFO, kami cal thrifty dan bagitau ambil pukul 2.00.. diorang ok je..
dari DFO, amik teksi dan balik semula ke CBD untuk ke kedai Thrifty dekat dengan QVM tu

yaaaaaaaaaaaaaaaa........bermulalah unexpected thing # 3 yang sungguh tak disangka....kecut perut suami waa beb! *wa lagi kecut sebenarnya ;p*  *

Aritu ari Ahad..Thrifty akan tutup pukul 3.30pm.kami sampai dalam 2.30pm dah..ok, fine... rasa hilang penat sebab dok terbayang dah, kejap lagi nak dapat kereta, maka bolehlah bersenang2 tanpa melenguhkan kaki...hahhahaha *teruskan verangan bertingkek-tingkek tu*
Urusan tempahan semua dilakukan secara online di Malaysia lagi dan kami ambil kereta harga ekonomi biasa2 aja siap pakej dengan GPS dan baby boster dan carseat untuk awliya...sebabnya undang2 deme kat australia ni, untuk anak kecil umur 7 years and below mesti duduk dalam car seat..hiohooohoo..mencabar keibuan ku betul sebab ko bayangkan kat Malaysia ni bagus punya baby dok lepak atas riba mama while papa is driving tapi kat sini anak2 yang berdua tu wajib duduk kat belakang..ko rasa kan Amzar yang umur setahun tu nak ke?konpem nangis2 menjerit2 dulu sebab tak biasa beb! hahahhahaha..takpe2, kita kan kat negara orang, kena ikutla peraturannya ..plus..memang itu yang bagus pun untuk anak2 for their safety..hehhehehe..buktinya, sepanjang 5 hari di Victoria ni, i tak jumpa satu jenis kemalangan pun! Alhamdulillah ;)

Ok, berbalik kepada urusan nak ambil kereta ni, unexpected thing tu adalah bila pekerja Thrifty tu nak swipe kad kredit En. Firdaus bagi tujuan caj deposit kereta sewa (lebih 200Aud) ..standard la kan..kat sini untuk hotel atau car rental, memang mesti guna kad kredit untuk deposit..cash memang diorang tak mo...sebelum tu, silalah aktifkan kad kredit and ATM kad anda untuk international use yer puan2...
swipe kad kredit 1 - tak berjaya
swipe kad kredit 2 - tak berjaya lagi
swipe kad kredit 3 - pun tak berjaya..

ha! sudah..camne nak jenjalan trip kuar dari Melbourne ni.. camna nak angkut beg yang super banyak (konsep pemastatutin tu ;p) tu ke hotel Bayview pulak..adeh! Nasib baik kami dah prepare list of phone no. yang mungkin diperlukan macam Maybank, Embassy, etc. Bila cal Maybank, katanya dah reach limit... aiyaa? how come jadi macam nie...rupa-rupanya sebabnya begini.. awal tahun ni, kami ada beli mesin urut kaki ogawa kat rumah tapi kaedah pembayaran yang dipilih adalah installment 18 bulan... tapi kekdah yang kami tak tahu adalah, jumlah yang dicajkan ke dalam akaun kita adalah harga total pembelian, cuma akan dipotong ckit2 mengikut bulan yang kita agreed...oooohhh, patutlah reach limit sebab deme dah caj total price kat akaun kita..aduh! En. Firdaus pun tanya how if kami settlekan sebahagian payment and does it will settle the limitation reach issue and she said yes.. jam dah menunjukkan angka 3pm nie..maknanya kami ada setengah jam lagi untuk selesaikan isu limit kad nie..aduhai...internet di handfon pulak tak roaming and macam mana nak buat payment kad kredit online.. bertanyakan pekerja thrifty tu, katanya internet cafe tak jauh dari situ.. i n anak2 setia menunggu di ruang menunggu kedai Thrifty tu da En. Firdaus ke internet cafe seorang diri untuk buat payment kad kredit secara online.. gelisah jua menunggu En. Firdaus..adeh..jam dah nak dekat 3.30pm..kang kedai ni tutup jenos i nak meraban ngan anak2 nie... ni bukan kampung i, waaa... cam nak nanges... Dah terlalu hampir 3.30pm, dan En. Firdaus tiba juga di thrifty ala2 nak selamatkan tuan puteri dari ditelan gua *drama sekejap*

Alhamdulillah..lega sangat.. I pun terus diplomatiknya say sorry kepada pekerja tu sebab terpaksa delaykan operation hours dia.. siap dah tukar tag 'open' kepada 'closed' kat depan pintu tu..kami anak-beranak je yang tinggal dalam kedai tu..muahahahah *VIP sangat uols* Alhamdulillah..kad kredit tidak diblocked lagi dan dapat juga kunci kereta...memandangkan dah boking online, kereta dah tersedia di tepi jalan depan kedai..kalau walk in, kita kena jalan pergi ambil kereta kat tempat parking kereta.. actually, masa boking aritu, kereta yang ditawarkan adalah Nissan Tiida (tak ada kat Malaysia rasanya sebab tak pernah nampak) ataupun Toyota Corolla yang baru tu or equivalent car...aisey, sekali keluar dari kedai dapat kereta lain....wow, jakun sekejap, okeh! En.Firdaus pun mula2 ragu jugak, eh, betul ke ni tapi bila dipadankan dengan kunci di tangan, kira betul lah tu..hehehhe..
V

Dapat Ford Focus
owh, jakun sekejap sebab i tak pernah naik Ford Focus..nak beli jauh sekali..kehkehkeh
i bukan orang ada-ada...sob sob *drama bersiri ;p *

muka buku depan  kereta

muka belakang

ok lah untuk kami 4 beranak..
Alhamdulillah.. jangan complain banyak sebab bayar murah aje
4 hari sewa = 260 AUD (termasuk GPS, car seat for toddler n baby boster)
nak boking dgn Thrifty? sila ke SINI
dun worry, international company =)

Yeahhh...kami sangat lapar setelah meredah kesusahan dan kesulitan itu... Alhamdulillah, ALLAH balas kesabaran kami dengan kelegaan yang bukan sedikit =) Lapar sangat sebab belum lunch.. maka, kami pun lunch di Mama Wong...maaf tak sempat ambil gambar sebab lapar sangat..cuba nasi goreng daging sedap gilos n banyak sungguh portion sampai kami tapau balance buat dinner kat hotel...hahahha. Restoran ini HALAL.. ni ha websiti dia MaMa Wong - Flinders Street

Lepas makan, kami pergi pick up bags di Hotel Oaks on Market dan pergi check in ke Hotel Bayview on the Park. Motif pindah? Hotel ini lebih murah tapi lagi selesa sebab ada 2 katil n kami dah booked sebelum ke Melbourne melalui MasHoliday. Harga semalam RM200++ aje (which is tak sampai 100 AUD).. Yang peliksnya kalau book untuk 4 malam jadi mahal balik (kekdahnya, book 2 nites, free 1 nite..hehe), sebab tu 1st nite kami stay kat area CBD ja ;)

katil ala queen ada 2 ...best2

i paling suka bar treatment ni
macam2 ado eh
besekut tu sampai arini tak makan2 lagi wey

Memandangkan dah sapat kereta, kami masuk bilik sekejap aje..then pegi ronda2...orang dah ada kereta..eksen wey..ceh! ;p ronda ke Brighton Beach..tak jauh..dalam 10km gitew..nak cari colourful hut kat tepi pantai tu..tapi tak jumpa..so, amik gambar nak sunset...sangat sejuk masa ni..sungguh..tak tipu...!

kakak awliya  tido dalam kereta time ni

rupanya kat Middle Brighton Beach
tapi dah senja
En. Firdaus kata, nanti kita datang laen
selaku isteri yang taat (hehe), i kata "baeklah suamiku"
* terpengaruh drama slot akasia kah? *
Then kami singgah di Coles *ala2 Tesco
barang memang murah tapi idakla soping sangat
bukan masak pong
segar....aduhai, geram!

kat sini pun depa nak main jugak,,,erm...
oklah, bagi can try nek lory australia nie ha

sob sob sob
bayar parking pun bole dengan kad kredit

kami beli barang makan ckit untuk bekal perjalanan keluar dari Melbourne esok..
yeaaa. Ke Great Ocean Road kita esok..

jom tido awal..
Balik ke hotel dan
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Jom baca jugak Melancong ke Melbourne - Chapter 6 (Great Ocean Road) - di sini

Salam Coles,

The Strange Traveller said...

ada lagi sambung tak ni? hehe best pulak baca sebab tengah survey holiday hujung tahun..selalu pegi free dengan company, time nak berbayar sendiri ni kena la survey banyak2...hehehehe

Salam sis..

ada lagi berchapter2 panjangnyer nie sis.dah tahap drama bersiri akasia dah..hehe..busy ckit lately sebab tu entry tertunggak..hehe..tq and happy reading sis ;)*

Nur Sharina said...

salam sis,

saya akan ke Melbourne pada akhir bln 8 ini..
bole saya tanya..car rental thrifty tu macamane saya nak contact num dye?
harap dapat pertolongan dari sis..

trime kasih..slamat hari raya.. :)

Cerita Citra AwLiYa said...

Wasalam.. Hai Sis Sharina..

Untuk thrifty tu, just google je thrifty car rental..thrifty international company, so nanti kat website tu, masukkan location Australia.. then narrowkan lagi kepada Melbourne..lps tu sis boleh pilih nak pick up bila n kat mana sama ada 1st day atau hari lain n kat airport atau dlm pekan..
my advise, first day bila sampai kat airport tu, naik bas dulu ke CBD Melbourne.. bole lihat panorama n cuba fahami sistem / route jalan dlm CBD..
Then nanti bole amik keta kat thrifty opis dalam CBD saja.. =)
Happy holiday!

ahmad fakri said...

Salam kak..
nak tanya.. macam mana dgn lesen kereta? Pakai Lesen malaysia xleh ek?
perlu buat international license kt Malaysia before pegi sana ke?
and berapa pulak harga international lesen tu?

kakitravelkhairuddin.blogspot.com said...

Jam fossil harga berapa ?

sorry bertanya pasal harga jam..nak beli juga.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, October 24, 2013

ambil pemandangan pagi

mencucuk2 langit...

nie nama dia city circle tram
free jer n biasanya touristla yang naik..
nampak kat luar cam buruk jer kan *yerla benda klasik*
tapi surprisely kat dalam dia sangatla bersih *tak tipu tau*

kelass makk..fan ada sampai ke Melben *ayat tak boley makan ;p**
kan dah kata dalam tram ni luas

* bukan konduktor tram ;p

* bukan driver tram ;p

saja nak tengok marina dia...

a sunny day

*motip? membuktikan walaupun i rabun n pakai cermin mata sentiasa, i tetap
boley pakai spec mata hitam ok....hahhhaha

asal bunga jer, mesti sukeeee..*dah namanya pompuan ;D*

kasi close up ckit kak jah!
gambaran sebenar dan outlook yang lebih natural...haaa giteww kekdahnye

obat dan gantinya adalah handbag leather Fossil
heh cak.. ;D terus senyum lebar

yang tu pun ada sale jugak 25% off

Kami tak makan pun kat sini sebab tak ada yang meyakinkan...
super luas

dah salin adik, kakak pun kena salin jugak ;D

besmen DFO

swipe kad kredit 1 - tak berjaya
swipe kad kredit 2 - tak berjaya lagi
swipe kad kredit 3 - pun tak berjaya..

V

Dapat Ford Focus
i bukan orang ada-ada...sob sob *drama bersiri ;p *

muka buku depan  kereta

muka belakang

ok lah untuk kami 4 beranak..
Alhamdulillah.. jangan complain banyak sebab bayar murah aje
4 hari sewa = 260 AUD (termasuk GPS, car seat for toddler n baby boster)
nak boking dgn Thrifty? sila ke SINI
dun worry, international company =)

katil ala queen ada 2 ...best2

rupanya kat Middle Brighton Beach
tapi dah senja
En. Firdaus kata, nanti kita datang laen
selaku isteri yang taat (hehe), i kata "baeklah suamiku"
* terpengaruh drama slot akasia kah? *
Then kami singgah di Coles *ala2 Tesco
barang memang murah tapi idakla soping sangat
bukan masak pong
segar....aduhai, geram!

kat sini pun depa nak main jugak,,,erm...
oklah, bagi can try nek lory australia nie ha

sob sob sob
bayar parking pun bole dengan kad kredit

kami beli barang makan ckit untuk bekal perjalanan keluar dari Melbourne esok..
yeaaa. Ke Great Ocean Road kita esok..

jom tido awal..
Balik ke hotel dan
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Jom baca jugak Melancong ke Melbourne - Chapter 6 (Great Ocean Road) - di sini

Salam Coles,

The Strange Traveller said...

Salam sis..

Nur Sharina said...

salam sis,

saya akan ke Melbourne pada akhir bln 8 ini..
bole saya tanya..car rental thrifty tu macamane saya nak contact num dye?
harap dapat pertolongan dari sis..

trime kasih..slamat hari raya.. :)

Cerita Citra AwLiYa said...

Wasalam.. Hai Sis Sharina..

Then nanti bole amik keta kat thrifty opis dalam CBD saja.. =)
Happy holiday!

ahmad fakri said...

Salam kak..
nak tanya.. macam mana dgn lesen kereta? Pakai Lesen malaysia xleh ek?
perlu buat international license kt Malaysia before pegi sana ke?
and berapa pulak harga international lesen tu?

kakitravelkhairuddin.blogspot.com said...

Jam fossil harga berapa ?

sorry bertanya pasal harga jam..nak beli juga.